معرفی مرکز رشد

مراکز رشد

​ معرفی مرکز رشد

مرکز رشد دانشگاه شاهد مرکزی است که با ارائه خدمات حمایتی، از ایجاد و توسعه واحدهای فناور نوپا توسط کارآفرینان و نوآوران که با اهداف اقتصادی در زمینه‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت می‌کنند، در قالب رویدادهای کار‌آفرینی، برنامه‌های شتابدهی، دوره‌های رشد مقدمات و رشد، پشتیبانی می‌کند. این مرکز تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای دانشگاهی که زمینه اولیه‌ای را برای ایجاد و توسعه ایده های جدید منتج به محصول و کاربردی نمودن و تجاری سازی نتایج تحقیقات و توسعه فرهنگ کارآفرینی توسط کارآفرینان دانشگاهی که در قالب واحدهای نو پای مبتنی بر فناوری، که واحدهای فناور نامیده می شوند، فعالیت می کنند، فراهم می سازد. واحدهای فناوری نوپا طی دوره حضور در مرکز رشد با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی به منظور دستیابی به دانش فنی و آمادگی برای تولید محصول یا خدمات تلاش خواهند کرد در این دوره مرکز رشد علاوه بر ارائه امکانات و خدمات پشتیبانی، هدایت و نظارت بر روند پیشرفت این واحدهای فناوری را نیز به عهده خواهد داشت. ارائه خدمات تخصصی ، امکانات فضا و استقرار ، وجود شبکه گسترده همکاران(خصوصی و دولتی)بخشی از مزایای ویژه این مرکز می باشد.

مرکز رشد واحدهای فناور
مرکز رشد دانشگاه شاهد

تاریخچه تاسیس

با توجه به اهمیت تاسیس مرکز رشد در دانشگاه شاهد، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اقدامات اولیه جهت راه­ اندازی این مرکز را از نیمه دوم سال 1393 آغاز نمود. در ابتدای امر فضای مورد نیاز جهت استقرار مرکز رشد در مرکز شهر تامین شد که دسترسی بسیار خوبی به سایر مراکز علمی و دانشگاهی شهر دارد. پس از انتخاب محل مورد نظر، ساختمان مرکز بهینه سازی شد و از لحاظ تجهیزات اداری، وسایل ارتباطی، راه­ اندازی شبکه اینترنت و سایر ملزومات تجهیز گردید.

همگام با تجهیز و راه­ اندازی ساختمان مرکز، اقدامات لازم جهت کسب مجوز تاسیس مرکز رشد دانشگاه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد که در نهایت مجوز اولین مرکز رشد دانشگاه تحت عنوان "مرکز رشد فناوری سلامت" در اسفند سال 1393 از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد.

همچنین مجوز تاسیس" موافقت اصولی" مرکز رشد واحدهای فناور از طرف شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهریور ماه سال 1394 اخذ گردیده و این مرکز فعالیت خود را در حوزه­های کشاورزی (با تاکید بر ساخت ماشین آلات مربوط به کشاورزی پایدار) برق و الکترونیک- مهندسی پزشکی و سایرحوزه­ های مرتبط آغاز نموده است.

جایگاه مرکز رشد​

گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه­ها و افزایش ظرفیت دانشگاه­ها در جذب دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در عین دارا بودن مزایای بی­شمار؛ این تهدید را به همراه دارد که دانش­ آموختگان دانشگاه­ ها چشم به دولت برای ایجاد اشتغال داشته باشند. برای این گروه از دانش ­آموختگان که سرشار از خلاقیـت، ایده و نوآوری، و فکر سـازنده می باشند؛ ایجاد مراکـز رشد، زمینه هایی را برای ایجـاد مسیـر تبدیل ایـده به نتیجه را فراهـم می­آورد. ضمن آن که خود امـکان افزایش موقعیت های شغـلی برای دانـش­ آموختگان را فراهم می­ سازد.​

در این میان برخورداری از پتانسیل لازم برای انجام فعالیت های پژوهشی و همچنین برخورداری از مکانیزم ­های لازم که بتواند زمینه رشـد و ارتقـای توان علمی و اجرایی دانش‌­آموختگان را فراهم سازد؛ به عنـوان مولفه های اسـاسی در سـوق ­دادن دانش آموختگان به بازارهای کار مبتنی بر دانش؛ می باشند. در دانشگاه شاهد نیز با توجه به وجود زمینه های لازم و برخورداری از این توانمندی­های اساسی تصمیم به ایجاد مرکز رشد فناوری گرفته شد.​

image
Picture1